Manifest, de Volksbank, verandermanagement, strategische communicatie, verandercommunicatie, brand engagement, brand marketing

Strategische verandercommunicatie

SNS Retail Bank (nu: de Volksbank)

SNS Retail Bank en haar vijf merken ondergingen een strategische verandering naar een klantgedreven organisatie. Ik faciliteerde de cultuurverandering van binnenuit. Met een inclusieve ambassadeursaanpak en involving, engaging en zeer deelbare communicatie. In lijn met het Manifest.

Verandering van binnenuit

Ik faciliteerde de strategische verandering van SNS Retail Bank naar een klantgedreven organisatie van binnenuit. Met verandermanagement en involving, engaging en zeer deelbare communicatie, in lijn met het Manifest.

Scope

  • 3.500 medewerkers
  • 5 merken
  • Directie en senior management
  • Middenkader
  • Hoofdkantoor
  • Winkels
  • Backoffice
  • Midoffice

Aanpak

  • Leiderschaps-communicatie
  • Medewerkers en klanten gefaciliteerd in ambassadeurschap
  • Employee generated content
  • Training, coaching, workshops

Resultaat

  • Net Promoter Score (NPS): +45
  • Employee Net Promoter Score (eNPS): +50
  • Aanzienlijke stijging van share of voice
  • Aanzienlijke verbetering van het sentiment

Trefwoorden

  • Purpose branding
  • Employee engagement
  • Employee advocacy
  • Customer engagement
  • Customer advocacy
  • Brand engagement
  • Brand advocacy
  • Storytelling
  • Employee generated content

Internationale erkenning

Deze succesvolle case geldt (inter-)nationaal als best practice.

  • Best practice in Tijdschrift voor Marketing.
  • Jaarverslag SNS REAAL: uitstekend voorbeeld van persoonlijk leiderschap.
  • In twee managementboeken, in interviews en blogs beschreven als best practice.
  • Keynote-sessies en presentaties in binnen- en buitenland (o.m. Dublin, Berlijn en USA).